وبلاگ شماره مجازی

اخبار پیرامون رسانه های آنلاین و شماره مجازی

نویسندگان آمریکایی از OpenAI شکایت کردند!

22 مهر 1402
نویسندگان آمریکایی از OpenAI شکایت کردند!

یک گروه تجاری به نمایندگی از نویسندگان برجسته مانند جان گریشام، جاناتان فرانزن، جورج ساندرز، جودی پیکولت و جرج آر مارتین، نویسنده رمان «بازی تاج و تخت» به دادگاه فدرال منهتن شکایت کردند که در این شکایت، OpenAI به اتهام آموزش غیرقانونی ربات چت مبتنی بر هوش مصنوعی محبوب ChatGPT متهم شد!
طرح دعوای دسته جمعی پیشنهادی که توسط انجمن نویسندگان ارائه شد، به چندین مورد دیگر از شکایت‌های نویسندگان، صاحبان کد منبع و هنرمندان تجسمی علیه ارائه دهندگان هوش مصنوعی اضافه ‌شد. این شکایت‌ها به شرکت‌های Meta Platforms و Stability AI نیز ارجاع داده می‌شود که پرونده‌های قضایی مشابهی در مورد داده‌های استفاده شده برای آموزش سیستم‌های هوش مصنوعی این شرکت‌ها در حال بررسی است. OpenAI که تحت حمایت مایکروسافت (MSFT.O) قرار دارد نیز از متهمان این پرونده به شمار می‌رود.


آیا Chatgpt آثار نویسندگان را بلعیده است؟

جوزف ساوری و متیو باتریک، وکلای نویسندگان، در یک ایمیل به روزنامه گاردین اظهار داشتند که کتاب‌ها برای آموزش مدل‌های زبان بزرگ ایده‌آل هستند. آن‌ها بر این باورند که کتاب‌ها شامل نثری با کیفیت بالا، ویرایش شده و ارزشمند هستند که این استانداردهای طلایی را برای نسل ما حفظ می‌کنند.
در این شکایت آمده که OpenAI به صورت ناعادلانه از نوشته‌ها و ایده‌های دزدیده شده سود می‌برد و نویسندگان مستقر در ایالات متحده درخواست خسارت مالی می‌کنند؛ زیرا آثارشان برای آموزش ChatGPT استفاده شده است. ساوری و باتریک بیان کردند که نویسندگان با وجود حقوق حفاظت قانونی بر آثار خود، با شرکت‌هایی مانند OpenAI مواجه هستند که به نظر می‌رسد این قوانین به درستی در مورد آن‌ها اجرا نمی‌شوند؛ با این حال اثبات این موضوع که نویسندگان به دلیل آموزش ChatGPT در مورد محتوایی که حق چاپ آن را دارند، ضررهای مالی دیده‌اند، ممکن است دشوار باشد.
آلن آلوارس گواداموز، دانشمند و پژوهشگر حوزه حقوق دیجیتال و فناوری اطلاعات توضیح داد که ChatGPT ممکن است به کاربران اطلاعات درخواستی از هر اثری را مشابه با خود اثر ارائه بدهد حتی اگر از کتاب‌ها به عنوان منبع آموزش خود استفاده نکرده ‌باشد. وی بیان کرد که ChatGPT از اطلاعات موجود در اینترنت از جمله مکالمات و نظرات کاربران در مورد کتاب‌ها بهره می‌برد. به عبارت ساده‌تر ChatGPT توانایی پاسخگویی مشابه در مورد کتاب‌ها را دارد، حتی اگر به صورت مستقیم از متن و موضوع کتاب‌ها استفاده نکند.


آغاز نبرد نویسندگان با Chatgpt و دیگر هوش‌های ‌مصنوعی‌

هوش مصنوعی ChatGPT | مبارزه نویسندگان امریکایی با OpenAI | خرید شماره مجازی ارزان

مایا شانباگ لانگ، رئیس انجمن نویسندگان و نماینده کلاس، در یک بیانیه اعلام کرد که این پرونده تنها آغاز نبرد ما برای حفاظت از حقوق نویسندگان در مقابل سرقت توسط OpenAI و سایر هوش‌های مصنوعی است. تیم ما دارای یک گروه حقوقی قدرتمند است که در حوزه قانون کپی رایت تخصص دارند و با ارسال این پیام اعلام می‌کنیم که این موضوع برای ما جدی است و ما آماده ادامه دادن این نبرد هستیم.
با توجه به شکایت انجمن نویسندگان، کتاب‌هایی که OpenAI برای آموزش ChatGPT استفاده کرده، از مخازن کتاب‌های الکترونیکی دانلود شده و سپس در مدل‌های GPT 3.5 و GPT 4 کپی شده‌اند. این مدل‌ها در ChatGPT و برنامه‌های مختلفی که کاربردهای سازمانی و شخصی دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرند. با توجه به استفاده OpenAI از منابع، انتظار می‌رود که این اقدام باعث کسب میلیاردها دلار درآمد برای نویسندگان شود.


 ادعایی ترسناک:  Chatgptریشه حرفه نویسندگی را تهدید می‌کند!

 شکایت مطرح شده ادعا می‌کند که کتاب‌های ساخته شده توسط نویسندگان، به طور غیرقانونی دانلود شده و به سیستم‌های ChatGPT اضافه شده‌اند. نوشتن آثار جدید به سبک نویسندگان، سود خاصی را برای OpenAI به ارمغان می‌آورد؛ در حالی که پدیدآورندگان اصلی هیچ گونه پاداشی دریافت نمی‌کنند.
مری راسنبرگر، مدیرعامل انجمن نویسندگان، در این خصوص اعلام کرد: ما باید این سرقت از آثار نویسندگان را متوقف کنیم؛ در غیر این صورت فرهنگ ادبی که برای صنایع خلاق مختلف بسیار مهم است، تهدید می‌شود. همچنین او اضافه کرد: نویسندگان عموما تلاش زیادی می‌کنند تا آثار برتری خلق کنند. بنابراین، باید به صورت شخصی تصمیم بگیرند که آیا هوش مصنوعی از آثارشان استفاده کند یا نه.

مطلب پیشنهادی: شروع مدارس و استفاده دانش آموزان از ChatGPT


سازندگان Chatgpt در قبال شکایت‌ها چه تصمیمی خواهند گرفت؟

در ماه‌های گذشته نمایندگان هوش مصنوعی ادعا می‌کردند که استفاده آن‌ها از داده‌های آموزشی که از اینترنت حذف شده‌اند. با توجه به قانون کپی رایت ایالات ‌متحده، این ادعا قابل قبول است و به عنوان استفاده منصفانه از حقوق مالکان آثار، برای استفاده از آن‌ها واجد شرایط هستند و از دادگاه درخواست نموده‌اند تا اکثر ادعاهای مطرح شده را رد کند.
اما در آخرین اظهار نظر سخنگوی OpenAI در بیانیه‌ای به CNN گفت: «ما به حقوق نویسندگان احترام می گذاریم و معتقدیم که آن‌ها باید از فناوری هوش مصنوعی بهره ببرند. ما در حال گفتگوهای مثبت با بسیاری از سازندگان در سراسر جهان، از جمله انجمن نویسندگان هستیم و برای درک و بحث درباره نگرانی‌های آن‌ها در مورد هوش مصنوعی همکاری مشترکی انجام داده‌ایم.
بنابراین ما خوشبین هستیم که با یافتن راه‌های سودمند و متقابل، جهت همکاری با یکدیگر، برای کمک به مردم در زمینه استفاده از فناوری جدید و بهره‌مندی از یک اکوسیستم محتوای غنی ادامه دهیم.»
وبسایت شماره مجازی، ارائه دهنده انواع شماره های مجازی برای استفاده در پلتفرم‌های مختلف همراه شماست تا مشکلی در استفاده از این هوش مصنوعی پرکاربرد نداشته باشید. برای کسب اطلاعات تکمیلی با کارشناسان این مجموعه ارتباط برقرار نمایید. 
 

سرویس های محبوب

موارد بیشتر