وبلاگ شماره مجازی

اخبار پیرامون رسانه های آنلاین و شماره مجازی

VoIP چیست؟

21 مرداد 1402
VoIP چیست؟

VoIP یا همان صوت بر بستر اینترنت (IP)، یکی از روش‌ها و فناوری‌های مدرن است که امکان برقراری تماس‌های صوتی تکی و گروهی را برای کاربران فراهم می‌کند. این سرویس بر بستر اینترنت تعریف می‌شود و به همین دلیل افراد می‌توانند از آن در دستگاه‌های مختلف استفاده کنند. با توجه به کاربردها و مزایای بسیاری که سرویس VoIP به همراه دارد، افراد زیادی هستند که برای کسب و کار و بیزینس خود اقدام به استفاده از این سرویس می‌کنند؛ به همین دلیل است که آشنایی با سرویس ویپ یا VoIP از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.
نحوه عملکرد این سرویس چندان پیچیده نیست و با انجام برخی دستورالعمل‌ها می‌توانید به راحتی آن را راه‌اندازی کرده و مورد استفاده قرار دهید. با توجه به مزایا و اهمیتی که سرویس VoIP برای کاربران دارد، در این مقاله از وبسایت شماره مجازی به بررسی آن پرداختیم و همچنین نحوه عملکرد و آموزش استفاده از آن را برای شما قرار دادیم. افرادی که در شرکت‌ها یا بیزینس‌های مختلف و همچنین برون مرزی فعالیت می‌کنند، با استفاده از این سرویس می‌توانند بسیاری از کارهای خود را به راحتی پیش برده و از آن بهره ببرند.

مطلب پیشنهادی: کاربردهای شماره مجازی


ویپ چیست؟

VoIP مخفف عبارت Voice over Internet Protocol است. این سرویس، همان طور که از نام آن مشخص است، بر بستر اینترنت عمل می‌کند و مانند تلفن معمولی نیازی به سیم کشی و شرکت‌های مخابراتی ارائه دهنده سرویس تلفن نخواهد داشت؛ هرچند که عملکرد آن مانند سرویس تلفن است و حتی ویژگی‌ها و امکانات بیشتری نیز در اختیار کاربر قرار می‌دهد.
سرویس ویپ با سرویس تلفن معمولی تفاوت‌های زیادی دارد و امکانات بسیار بیشتری را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. همچنین با توجه به ابزار لازم برای راه اندازی آن، هزینه راه اندازی و استفاده از VoIP بسیار کمتر از تلفن معمولی است. این راه ارتباطی به مرور زمان توانسته در بسیاری از موارد مانند کسب و کارهای بین المللی جایگاه ویژه‌ای پیدا کند و جای تلفن‌های معمولی را بگیرد. این یکی از دلایلی است که امروزه بسیاری از شرکت‌های مخابراتی نیز در کنار ارائه خدمات تلفنی معمولی،‌ خدمات تلفنی VoIP را نیز ارائه می‌کنند.
کیفیت تماس‌های صوتی در این سرویس بسیار بالا است و از طرف دیگر، امکان برقراری تماس تصویری نیز برای کاربران با کیفیت HD فراهم می‌شود. سرویس VoIP قابل انتقال به هر نقطه از کشور است و می‌توانید آن را همواره به همراه خود داشته باشید و از خدمات آن استفاده کنید.


سرویس VoIP چگونه کار می‌کند؟

معرفی ویس اور اینترنت پروتکل | بررسی غملکرد تماس اینترنتی | خرید شماره مجازی

عبارت IP در VoIP نشان‌دهنده این موضوع است که خدمات و تماس‌هایی که از طریق این سرویس برقرار می‌شوند، بر بستر اینترنت هستند. برای استفاده از سرویس ویپ، باید از یک شبکه و اتصال اینترنتی مطمئن و پرسرعت برخوردار باشید تا بتوانید تماس‌های باکیفیتی را دریافت یا ارسال کنید. همچنین، با استفاده از این VoIP می‌توانید با تلفن‌های معمولی که امکان دریافت تماس اینترنتی دارند نیز تماس برقرار کنید.
با استفاده از این سرویس، صدای کاربر به داده‌های دیجیتالی تبدیل شده و از طریق اینترنت منتقل می‌شود تا به گیرنده برسد. اگر شخص گیرنده از تلفن معمولی استفاده بکند، این داده‌ها مجددا به حالت معمولی تبدیل شده و کاربر دوم صدا را دریافت می‌کند. هرچند باید این نکته را در نظر داشته باشید که بسیاری از امکانات و ویژگی‌هایی که سرویس ویپ برای کاربران خود فراهم می‌کند، از طریق تلفن‌های هوشمند و رایانه در دسترس خواهند بود.
برای این که سیگنال‌های معمولی را به سیگنال‌های VoIP تبدیل کنید، می‌توانید از دو روش استفاده کنید. یک روش بدین صورت است که سیگنال‌های آنالوگ را با استفاده از قرار دادن یک جعبه تبدیل ATA‌ در تلفن انجام داد. روش دیگر نیز استفاده از تلفن‌های IP است که بدون نیاز به کار خاصی،‌ سیگنال‌های دیجیتال را ارسال می‌کنند.
کاربرانی که از IP Phone استفاده می‌کنند، تنها کافی است که تلفن خود را به یک پورت شبکه LAN متصل کنند. با این کار، تلفن به صورت خودکار به سامانه ویپ متصل خواهد شد. این تلفن‌ها، همواره شماره مخصوص خود را حفظ می‌کنند؛ بنابراین مهم نیست که در کدام منطقه تلفن به LAN متصل شده باشد.
شبکه‌های VoIP از طریق پروتکل SIP کار می‌کنند. این پروتکل، امکان برقراری ارتباط و تماس از طریق آن را به تمام دستگاه‌ها می‌دهد و باعث می‌شود تا نیاز افراد به گوشی‌های گران قیمت نباشد.
تلفن‌های IP بر اساس یک رایانه شخصی استاندارد و یا یک سخت افزار اضافه شده به گوشی‌های تلفن ساخته می‌شوند. این کار، آن‌ها را از نظر اقتصادی مقرون به صرفه کرده و باعث می‌شود تا از تلفن‌های معمولی در برقراری تماس‌های تلفنی قدرتمندتر باشند. ازطرف دیگر، این تلفن‌ها مقیاس‌پذیری بالایی دارند. افراد می‌توانند بدون محدودیت پورت تلفن از آن‌ها استفاده کنند. این ویژگی زمانی اهمیت پیدا می‌مند که کاربر بخواهد کسب و کار خود را گسترش دهد؛ بنابراین نیازی به تغییر سامانه یا جایگزین کردن آن نیست.


مهم‌ترین مزایای VoIP

مزایای تماس اینترنتی | خرید شماره مجازی امریکا | خرید شماره مجازی ارزان

بسیاری از کسب و کارها برای گسترش ارتباطات خود و کم کردن هزینه‌ها، از سرویس‌های VoIP استفاده می‌کنند. این سرویس‌ها مزایا و کاربردهای بسیاری دارند که باعث شده تا این سرویس را روی تلفن‌ها و خطوط تلفن خود نصب کنند. در ادامه، برخی از مهم‌ترین مزایای ویپ را با هم بررسی می‌کنیم.

صرفه جویی در هزینه‌ها؛ اولین مزیت استفاده از VoIP

یکی از اولین مزایایی که با استفاده از سرویس VoIP نصیب افراد می‌شود این است که در هزینه‌های مختلف صرفه جویی خواهد شد. با این سرویس، شما به طور مستقیم از طریق اینترنت با دیگران در ارتباط خواهید بود. این امکان باعث می‌شود تا هزینه‌های برقراری تماس‌های داخلی کاهش پیدا کند؛ اما مهم‌ترین تاثیر این کاهش هزینه‌ها در هزینه‌های برقراری تماس‌های خارجی و بین المللی است. سرویس ویپ این هزینه‌ها را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. 
صرفه جویی دیگری که این سرویس برای کاربران آن به همراه دارد، هزینه‌های نصب و نگهداری خطوط تلفن است. با استفاده از ویپ این هزینه‌ها تا حدود بسیار زیادی کاهش پیدا می‌کند.

نصب و اتصال آسان؛ دومین مزیت استفاده از VoIP

برخلاف سیستم‌های تلفن سنتی که باید خطوط ارتباطی آن باید به صورت فیزیکی به یکدیگر متصل می‌شدند، در سیستم ویپ این نیاز برطرف شده است. افراد برای استفاده از آن، می‌توانند تلفن IP خود را با استفاده از اینترنت به شبکه متصل کنند و از خدمات آن بهره‌مند شوند. کسب و کارهای کوچک و نوپا نیز می‌توانند از این سرویس استفاده کنند.

کیفیت بالا در برقراری تماس؛ سومین مزیت در استفاده از VoIP

یکی از مهم‌ترین مزایایی که در مورد استفاده از ویپ وجود دارد این است که کیفیت برقراری تماس‌ها در آن بسیار بالا است. در گذشته و زمانی که برای اولین بار از سرویس VoIP استفاده شد، کیفیت صدای آن چندان مطلوب نبود؛ اما با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی در زمینه‌های تماس صوتی و کیفیت اینترنت، کیفیت تماس‌های ویپ نیز بالا رفت. این کیفیت به مقدار زیادی به سرعت و کیفیت اینترنت شما بستگی خواهد داشت. اگر اتصال اینترنتی قوی داشته باشید، این سرویس برای شما بهترین کیفیت را فراهم خواهد کرد و حتی متوجه تفاوت آن با سرویس تلفن سنتی نخواهید شد.

عدم محدودیت به منطقه جغرافیایی؛ چهارمین مزیت استفاده از VoIP

زمانی که شما سرویس ویپ را روی تلفن خود و یا روی IP Phone فعال کنید، دیگر مهم نیست در کدام منطقه قرار دارید؛ تلفن شما همواره شماره ثابتی خواهد داشت و می‌توانید آن را به هر شبکه‌ اینترنتی در هر قسمتی از جهان متصل کنید. از طرف دیگر، برخی از شرکت‌ها که دارای شعبه‌های مختلف در مناطق گوناگونی هستند، می‌توانند با استفاده از این سرویس، این شعبه‌ها را به یکدیگر متصل کرده و از یک سرویس VoIP واحد استفاده کنند.
مزیت‌های استفاده از سرویس ویپ باعث شده تا بسیاری از افراد و شرکت‌ها از آن استفاده کنند. همچنین،‌ نحوه عملکرد آن نیز تاثیر زیادی در این انتخاب داشته است.

مطلب پیشنهادی: امنیت شماره مجازی


انواع VoIP و نحوه تهیه آن‌ها

سرویس‌های ویپ انواع مختلفی دارند که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. هرچند، این سرویس دو نوع اصلی و کلی دارد که یکی مبتنی بر سخت افزار و دیگری مبتنی بر نرم افزار است. سیستم‌های سخت افزاری، گوشی‌های معمولی هستند که قابلیت اتصال به اینترنت را داشته و ار امکانات یک گوشی معمولی برخوردار هستند. نوع نرم افزاری آن نیز، به صورت نرم افزارهای مختلف در گوشی‌های هوشمند نصب شده و مورد استفاده قرار می‌گیرند. این سرویس‌ها نحوه عملکرد یکسانی ارائه می‌دهند و مزایای بسیاری را در اختیار کاربران خود قرار خواهند داد. در این مقاله، به طور مفصل به معرفی VoIP پرداختیم و اهمیت آن برای کسب و کارها را نیز بیان کردیم. برای تهیه این سرویس، می‌توانید از ارائه دهندگان داخلی و یا خارجی آن استفاده کنید. برای اطلاعات بیشتر و مطالعه مقالات بیشتر در این رابطه، به دیگر مقالات در سایت شماره مجازی مراجعه کنید.
 

سرویس های محبوب

موارد بیشتر